بررسی تأثیر دمای هوا، دمای همبسته رنگ نور و شدت نور محیطی بر احساس آسایش حرارتی دانشجویان در فضای کتابخانه

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تجربی سطوح متغیرهای دمای محیط ، شدت نورو دمای همبسته رنگ نور محیطی بر احساس آسایش حرارتی دانشجویان حین انجام مطالعه در اتاقک اقلیمی آزمایشگاهی است. این پژوهش با استفاده از آنالیز واریانس سه طرفه (ANOVA) بین گروهی با مشارکت ۹۰ دانشجوی مرد در شهر ایلام انجام شدیافته ها نشان داد در دماهای همبسته رنگ نور 2700 کلوین(دمای محیط 25 درجه و شدت نور 200، 400 و 600 لوکس)، 4000 کلوین( شدت نور 600 لوکس) و 7800 کلوین(دمای محیط 20 درجه) تأثیر معناداری بر احساس آسایش حرارتی دانشجویان حین انجام مطالعه دارند (p<0.05). دمای محیطی سالن مطالعه و دمای همبسته رنگ نور محیطی به طور مستقل و همچنین اثر ترکیبی دمای محیطی با شدت نور محیطی و دمای رنگ نور، نقش مهم و معنی‌داری در تغییر احساس آسایش حرارتی دانشجویان دارند. نتایج نشان داد که دمای محیط و دمای همبسته رنگ نور محیطی هر دو تأثیر معنی‌داری بر احساس آسایش حرارتی دانشجویان در فضای کتابخانه دارند(p<0.05) و این تأثیرات با تغییر شدت نور محیطی (200، 400 و 600 لوکس) متفاوت است. در شدت نور 200 لوکس، گروه 4000 کلوین با دو گروه دیگر متفاوت است، اما در 400 لوکس، اثر ترکیبی دو فاکتور مشاهده شد و بیشترین آسایش حرارتی دانشجویان مربوط به دمای همبسته رنگ نور 2700 کلوین است. در شدت نور 600 لوکس، تنها گروه با دمای رنگ نور بالا (7800 کلوین) آسایش حرارتی بیشتری نسبت به دیگر گروه‌ها داشت.

کلیدواژه‌ها