آصفی، مازیار، و صفا سلخی خسرقی. 1396. ارائۀ الگویی برای افزایش خلاقیت در آموزش کارگاههای طراحی رشتۀ مهندسی معماری. فصلنامۀ آموزش مهندسی ایران 19(73): 67ـ87.
آیسنک، مایکل. 1379. فرهنگ توصیفی روانشناسی شناخت. ترجمۀ علینقی خرازی، محسن رئیس قاسم، رمضان دولتی و حسین کمالی. ویراستۀ محمد کریمی زنجانی اصل. چ۱. تهران: نی.
ادواردز، بتی. 1377. طراحی با سمت راست مغز. ترجمۀ عرب علی شروه (چ۳، 1386). تهران: عفاف.
اسلامی، غلامرضا، و فریبا شاپوریان. 1392. نظریهها و روشهای آموزش خلاقیت در روانشناسی معاصر غرب. دوفصلنامۀ علمیپژوهشی مطالعات تطبیقی هنر 3(6): 113ـ124.
پالاسما، یوهانی. 1395. دست متفکر، حکمت وجود متجسد در معماری. ترجمۀ علی اکبری. تهران: نقش پرهام نقش.
حسینی، الهه السادات، محمد منصور فلامکی، و عیسی حجت. 1398. نقش تفکر خلاق و سبکهای یادگیری در آموزش طراحی معماری. نشریۀ علمیپژوهشی اندیشۀ معماری 3(5): 125ـ140.
حسینی، الهه السادات، محمد منصور فلامکی، و عیسی حجت. 1400. تبیین الگوی فرایند طراحی فردمحور و مدل آموزش طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای شناختی یادگیرندگان. هویت شهر 15(47): 43ـ58.
خرّمی، فؤاد، سید امیر سعید محمودی، و مصطفی مختاباد. 1400. ارزیابی میزان خلاقیت و موفقیت تحصیلی دانشجویان معماری دانشگاه تهران از منظر ربعهای چهارگانۀ مغزی ند هرمان. مطالعات معماری ایران 10(20): 117ـ133.
داریس جی، شلکراس. 1394. آموزش رفتار خلاق و استعدادهای درخشان در دانشآموزان. ترجمۀ مجتبی جوادیان. چ۷. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
دانشجو، خسرو، آرش علمداری حسینی، و محمد معینی. 1398. ارزیابی موفقیت آموزش معماری ایران بر ارتقای خلاقیت و تصور خلاق دانشجویان، مطالعۀ موردی: دانشگاه ملایر. فناوری آموزش 14(1): 197ـ189.
زارع، حسین، و لطفالله فروزنده. 1387. خلاقیت، حل مسئله و تفکر راهبردی. چ۴. تهران: دانشگاه پیام نور (کتاب اصلی در سال 1387 منتشر شده است.)
سیف، علیاکبر. 1390. روانشناسی تربیتی. تهران: دانشگاه پیام نور.
صدرام، وحید. ۱۳۹۶. تقلید درست، پیشنیاز خلاقیت، یادگیری تقلیدی در آموزش فرایند طراحی معماری. صفه 27 (76): 5ـ۱۶.
کریمی مشاور، مهرداد. 1391. رابطۀ سبکهای یادگیری و عملکرد دانشجویان در کارگاه طراحی معماری. نشریۀ علمیپژوهشی باغ نظر 9(20): 3ـ12.
کفایت، محمد. 1373. بررسی ارتباط شیوهها و نگرشهای فرزندپروری با خلاقیت و رابطۀ متغیر اخیر باهوش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستانهای پسرانۀ اهواز. پایاننامۀ کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز. واحد علوم و تحقیقات.
لاوسون، برایان. 1392. طراحان چگونه میاندیشند؟. ترجمۀ حمید ندیمی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
لنگ، جان. 1398. آفرینش نظریۀ معماری؛ نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. ترجمۀ علیرضا عینیفر. چ11. تهران: دانشگاه تهران.
محمودی، سید امیرسعید .1383. تفکر در طراحی: معرفی الگوی تفکر تعاملی در آموزش طراحی. فصلنامۀ علمیپژوهشی هنرهای زیبا، ش. 20: 27ـ۳۶.
ممتحن، مهدی، عیسی حجت، و مسعود ناری قمی. 1396. تأملی در مفهوم و ارزش خلاقیت: ارزش خلاقانۀ معماری مبتنیبر الگو (مقایسۀ چارچوب ارزشی سنتی، معاصر و اسلامی). مطالعات معماری ایران 6(11): 63ـ84.
منصورنژاد، هانی. 1396. ارتباط آموزش معماری و رجحان فکری دانشجویان. صفه 27 (77): 35ـ48.
مؤیدنیا، فریبا. ۱۳۸۴. بررسی انگیزۀ نوآوری معلمان و ارتباط ساختار سازمانی مدرسه در مدارس دخترانۀ شهرستان خوی. تهران: سازمان انجمن اولیا و مربیان.
مهدوینژاد، محمدجواد. 1384. آفرینشگری و روند آموزش خلاقانه در طراحی معماری. فصلنامۀ هنرهای زیبا، ش. 21: 57ـ66.
Achim, M., T. Popescu, M. Kadar, and, M. Muntean. 2013. Developing engineering students’ creative thinking across the curriculum. A case-study of romanian university students.
Procedia - Social and Behavioral Sciences, No. 83.
doi: 10.1016/j.sbspro.2013.06.022
Aderonmu, P.A., P.O. Awoyera, A.B. Sholanke, and M.E. Erebor. 2017. Professional methods of assessments in architectural design projects: A focus on the relevant parametric measures in selected Nigerian universities. Cogent Social Sciences 3(1).
Amabile, T.M. and M.G. Pratt. 2016. The dynamic componential model of creativity and innovation in organizations: Making progress, making meaning. Research in organizational behavior, No. 36: 157-183.
Anderson, J.R. 2000. Learning and Memory: An Integrated Approach: Wiley.
Asefi, M. and E. Imani. 2018. Effects of Active Strategic Teaching Model (astm) in Creative and Critical Thinking Skills of Architecture Students. Archnet IJAR Int. J. Archit. Res., No. 12: 209-222.
Batey, M., and Furnham, A. 2009. The Relationship Between Creativity, Schizotypy and Intelligence. Individual Differences Research 7(4).
Bunderson, C. V. 1995. The validity of the Herrmann Brain Dominance Instrument, in Herrmann, N (ed) The creative brain. (2nd edition). USA: Quebecor Printing. Appendix A: 337-379.
Casakin, H., and A. Wodehouse. 2021. A Systematic Review of Design Creativity in the Architectural Design Studio. Buildings, 11, 31.
Casakin, H., and S. Kreitler. 2008. Motivational aspects of creativity in students and architects: Implications for education. In DS 46: Proceedings of E&PDE 2008, the 10th International Conference on Engineering and Product Design Education, Barcelona, Spain, 04.-05.09. 2008 (pp. 49-54).
Cho, J.Y. 2017. An Investigation of Design Studio Performance in Relation to Creativity, Spatial Ability, and Visual Cognitive Style. Think. Skills and creativity, No. 23: 67-78.
Cowdroy, R., M. Ostwald, and A. Williams. 2006. A new look at design thinking: Research in progress.
Cross, N. 2011. Design thinking: Understanding how designers think and work.
Csikszentmihalyi, M. 1998. Fruitless polarities. Behavioral and Brain Sciences 21(3): 411-411.
Danaci, H. 2015. Creativity and knowledge in architectural education.
Procedia - Social and Behavioral Sciences, No. 174, 1309-1312.
doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.752
Doheim, R. and N. Yousof. 2020. Creativity in Architecture Design Studio. Assessing S tudents’ and instructors’ perception. Journal of Cleaner Production (249): 1-23.
Faruque, Omar. (1984). Graphic Communication as a Design Tool . Van Nostrand Reinhold: NY.Feldman, D.H. and A.C. Benjamin. 2006. Creativity and education: An American retrospective. Cambridge Journal of Education 36(3): 319-336.
Feldman, D.H. and A.C. Benjamin. 2006. Creativity and education: An American retrospective. Cambridge Journal of Education 36(3): 319-336.
Fleith, D. D. S. and E. M. L. S. D. Alencar. 2012. Autoconceito e clima criativo em sala de aula na percepção de alunos do ensino fundamental. Psico-usf, No. 17: 195-203.
Glăveanu, V. P. (2013). Rewriting the language of creativity: The five A’s framework. Review of General Psychology, No. 17: 69–81.
Guerrini, A. 2000. David Hartley on Human Nature.
Haner, U.-. E. 2005. Spaces for creativity and innovation in two established organizations. Creativity and Innovation Management 14(3): 288–298.
Herrmann, N. 1996 . The whole brain business book. New York: McGraw Hill.
Isaksen, S. G. 1995. CPS: Linking creativity and problem solving. Problem solving and cognitive processes: A festschrift in honour of Kjell Raaheim, 145-181.
Kılıçaslan, H. and S. Vural. 2018. The Effects of Creative Drama Teaching Methods on Academic Success in Architectural Education.
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 14(6): 2157-2167.
https://doi.org/10.29333.
Kowaltowski, D.C.C.K., G. Bianchi, and V.T. de Paiva. 2010. Methods That May Stimulate Creativity and Their Use in Architectural Design Education. Int. J. Technol. Des. Educ 20: 453-476.
Martens, Y. 2011. Creative workplace: Instrumental and symbolic support for creativity. Facilities, 29(1/2), 63–79.
Onsman, A. 2015. Assessing creativity in a ‘new generation’ architecture degree.
Thinking Skills and Creativity, No. 19.
doi: 10.1016/j.tsc.2015.07.001
Paoli, E. Sauer and A. Ropo. 2019. The spatial context of organizations: A critique of ‘creative workspaces. Journal of Management & Organization 25(2): 331-352
Rapoport, A. 2004. The Congress Themes in an Environment-Behavior Perspective, in J. Muntañola (ed.), Architecture 3000 (The Architecture of In Difference), Proceedings of the Third International Congress, Barcelona UPC (June – July), Khôra II, 5, pp. 85-98 (Out 2006).
Rhodes, M. 1961. An analysis of creativity. The Phi delta kappan 42(7): 305-310.
Saif Rashid, A.M.R. and A. Mama. 2021. Patterns of brain thinking by ned hermann among students of post-basic education in the province of south eastern oman.
IJASOS- International E-journal of Advances in Social Sciences 7(19): 232-250.
doi: 10.18769/ijasos.929081
Salama, A. 1995. New Trends in Architectural Education: Designing the Design Studio. United States of America: Tailored Text and Unlimited Potential Publishing.
Schmidt, S. and V. Brinks. 2017. Open creative labs: Spatial settings at the intersection of communities and organizations. Creativity Innovation Management, No. 26: 291-299.
Schön, D.A. 1983. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books, New York and reprinted Aldershot, Hants: Ashgate Publishing Ltd., 1991, 2003
Suh, J. and J.Y. Cho. 2018. Analyzing individual differences in creative performance: A case study on the combinational ideation method in the interior design process.
Journal of Interior Design 43(3): 9-23.
https://doi.org/10.1111/joid.12124
Vasianovych, H. and O. Budnyk. 2017. The Category of freedom in the written heritage of John Amos Comenius and Hryhoriy Skovoroda.
Advanced Education, No. 7: 85-89.
doi:10.20535/2410-8286.93517
Yürekli, İ. and Yürekli, H. 2004. Mimari tasarım eğitiminde enformellik. İTÜ Dergisi/a mimarlık, planlama, tasarım 3(1): 53-62.