تأملی بر چالشها و راهکارها در آموزش مکانیک سازه در معماری برای نوآموزان

نویسندگان

دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

چکیده

یکی ازحوزه های تلاش برای جبران شکافِ بعد از رنسانس میان سازه و معماری مبحث آموزش بوده است. نوشتارحاضر حوزۀ آموزش مکانیک سازه ها را در سطح مقدماتی و با تکیه بر جنبه های شناختی مورد توجه قرار می دهد. گزارش پیش رو، بخشی از نتایج یک اقدام پژوهی چهار­ساله را گزارش می نماید که به قصد فهم و بهبود مسائل این حوزه انجام پذیرفته است. پرسشهای اصلی این نوشتار معطوف به چالشهای آموزش سازه در معماری برای نوآموزان، خطاهای شناختی آنها و مسیرهای محتمل برای بهبود آن هستند. یافته ها مسائل پایه ای را نشان می دهندکه برای دستیابی به یادگیری مناسب و عمیق، باید به رفع آنها توجه داشت. راهکارهایی نیز، در این مقاله برای بهبود این حوزه ارائه می گردند.

کلیدواژه‌ها


ازهری، مجتبی، و سید رسول میرقادری. 1392. طراحی سازه‌های فولادی. تهران: ارکان دانش.
انگل، هینو. 1377. سیستم‌های سازه. ترجمۀ علی گل‌صورت پهلویانی. تهران: کارنگ.
بیزر، فردریک. 1391. هگل. ترجمۀ سید مسعود حسینی. تهران: ققنوس.
بیکر، ج. و ژ. هیمن. 1391. طرح و تحلیل پلاستیک قاب‌ها. ترجمۀ ع. کاوه. چ۳. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
بیلر، رابرت. 1381.کاربرد روان‌شناسی در آموزش. ترجمۀ پروین کدیور. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بیمل، والتر. 1393. بررسی روشنگرانۀ اندیشه‌های مارتین‌ هایدگر. ترجمۀ بیژن عبدالکریمی، تهران: سروش.
‌‌ توماس، جورج، و راس فینی. 1370. حسابان توماس: حساب دیفرانسیل و انتگرال. ترجمۀ مهدی بهزاد، سیامک کاظمی و علی کافی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
تیموری. قاسم. 1388. ساخت دست‌سازه‌های ریاضی با کاغذ و تا. تهران: شباهنگ.
تیموشنکو، س.پ.، و د.ه. یانگ. 1373. تئوری ساختمان‌ها. ترجمۀ تیمور توکلی هشجین و جواد مقصود. تهران: دانشگاه تهران.
چوپرا، انیل، 1388، دینامیک سازه‌ها و تعیین نیروهای زلزله. ترجمۀ شاپور طاحونی. تهران: عام و ادب.
چینی، جزپه. 1383. پایدار کردن سازه‌های آجری: فن‌های مداخله. ترجمۀ سعید ایرانفر. تهران: سازمان عمران و بهسازی شهری.
حجت، عیسی. 1383. آموزش خلاق-تجربه 1381. هنرهای زیبا. 18: 25ـ36.
سالوادوری، ماریو. 1375. از غار تا آسمان‌خراش. ترجمۀ کیومرث زنده‌دل. تهران: دونور.
سلیمانی، سارا. 1392. تأثیر به‌کارگیری چندرسانه‌های تعاملی بر بهبود کیفیت آموزش سازه در رشتۀ معماری. انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران 5: 75ـ83.
سلیمانی‌تبار، محمد. 1393. نخستین آثار نگاشته‌شده در فیزیک جدید در دوران قاجار تا سال 1300ق. مجله تاریخ علم 12 (2): 273ـ296.
سیف، علی‌اکبر. 1390. اندازه‌گیری، سنجش و ارزش‌یابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
ـــــــ . 1400. روان‌شناسی پرورشی نوین: روا‌ن‌شناسی آموزش و یادگیری. تهران: نشر دوران.
زیمانسکی، یانگ، و فریدمن. 1389. فیزیک دانشگاهی. ترجمۀ اعظم پورقاضی و دیگران، تهران: علوم نوین.
طباطبایی، سید جواد، مهدی محمودی کامل‌آبادی، و مهیار جاویدروزی. 2018. آموزش کاربردی مفاهیم سازه‌ای برای دانشجویان معماری. کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام. تبریز.
ظهوریان پردل، آرش. 1393. نیروی گریز از مرکز واقعی یا تخیلی. مجله رشد آموزش فیزیکی 29 (4): 23ـ34.
عالمی و همکاران. 1395. سازه، فرم و معماری. دوفصلنامۀ مطالعات معماری ایران. 9: 123ـ140.
فردیناند و همکاران. 1389. مکانیک برداری برای مهندسان، ترجمۀ ابراهیم واحدیان. تهران: نشر علوم دانشگاهی.
فلیک، اووه. 1399. درآمدی بر روش تحقیق کیفی. ترجمۀ‌ هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
مستوفی‌نژاد، داوود. 1399. سازه‌های بتن آرمه. تهران: ارکان دانش.
ناشناس. 1260. جرالثقیل. ترجمۀ مسعود بن عبدالرحیم الانصاری. نسخۀ 3362 کتابخانه و موزۀ ملی.
مور، فولر. 1386. درک رفتار سازه‌ها. ترجمۀ محمود گلابچی. تهران: دانشگاه تهران.
وی. برگ، گلن. 1380. مبانی دینامیک سازه‌ها. ترجمۀ فیاض رحیم‌زاده. تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
Allen, Edward and et al. 2010. Form and Forces. New Jersey: Willey and sons.
Allen, E. and W. Zalewsk. 2000. Visualizing and Understanding Web Forces in Beams. 2000 ACS.Z TECHNOLOGY CONFERENCE, 190-195.
Bigoni, Davide et al. 2012. A teaching model for truss structures. Eur. J. Phys. 33: 1179–1186.
Block, Ph. 2009. Thrust Network Analysis-Exploring Three-dimensional Equilibrium. Doctor of Philosophy in Architecture. Massachusetts Institute of Technology.
Calhoun. 1994. How to use action research in the self-renewing scholl. Alexandria, VA:ASCD.
Charleson, A. 2012. Seismic design for architects. Routledge.
Elliott, J. 1991. Action Research for Educational Change. Buckingham: Open University Press.
Gary Black, R. and S. Duff. 1994. A Model for Teaching Structures: Finite Element Analysis in Architectural Education. Journal of Architectural Education. pp. 38-55.
Hachem, Mahmoud M. 2004. "BISPEC: Interactive Software for the Computation of Unidirectional and Bidirectional Nonlinear Earthquake Spectra". Proceedings of the 2004 Structures Congress. Structures 2004 - Building on the Past: Securing the Future; Nashville, Tennessee; USA.
Heyman, J. 2008. Basic Structural Theory, Cambridge: Cambridge University Press.
-------- . 1966. The Stone Skeleton. Int. J. of Solids Structures (2): 249-279.
Neal B. Mitchell Jr. 1961. A Proposal for a Sequence of Structure Courses. Journal of Architectural Education 15:4, 29-32, DOI: 10.1080/10464883.1961.11102442.
Huerta, S. 2001. Mechanics of masonry vaults: The equilibrium approach. Historical Constructions, P.B. Lourenço, and P. Roca (Eds.): 47-70.
Lourenço, P. 2001. Analysis of historical constructions: From thrust-lines to advanced simulations. Historical Constructions, P.B. Lourenço, P. Roca (Eds.), Guimarães, 2001.
Murty, C. V. R., Rupen Goswami, A. R. Vijayanarayanan, and Vipul V. Mehta. 2012. Some Concepts in Earthquake Behavior of Buildings. India: Gujarat State Disaster Management Authority. http://www.iitk.ac.in/nicee/IITK-GSDMA/EBB_001...
Neal B. Mitchell Jr. 1961. A Proposal for a Sequence of Structure Courses. Journal of Architectural Education. 15:4, 29-32, DOI: 10.1080/10464883.1961.11102442
Ochsendorf, J. 2005. Collapse of masonry structure. Ph.D. thesis. Cambridge University.
---------- . 2004. A displacement-based approach for the safety assessment of masonry structure. Proceedings of the forth international seminar on structural analysis of historical construction, Padova, Italy: 10-13.
Payá-Zaforteza, Ignacio. 2009. M. Adam-Martínez, José and Pellicer-Armiñana, Teresa Calderón-García, Pedro A.2009. Use of ConcepTest in a Course on Building Structural Analysis for Teaching Construction History. Proceedings of the Third International Congress on Construction History, Cottbus, May 2009.
Piggot-Irvine, E. 2002. Rhetoric and practice in action research. The annual conference of the British Educational Research Association, University of Exeter, 12-14 September 2002 .
Rankine, M. 1864. Principle of the equilibrium of polyhedral frames. Philos Mag. 27(180): 92.
Salvadori, Mario.1958. Teaching Structures to Architects. Journal of Architectural Education (1947-1974), Vol. 13, No. 1 (Spring, 1958), pp. 5-8.Taylor & Francis, Ltd.
Sandaker, Bjørn N., Arne P. Eggen, and  Mark R. Cruvellier. 2013. The Structural Basis of Architecture. UK: Routledge
Stevin, S. 1586. De Beghinselen der Weeghconst. (In The Principal Works of Simon Stevin, vol. 1, Leyden, 1955). VARIGNON, P. 1725. Nouvelle mécanique ou statique. 2 vols. Paris.
http://www.block.arch.ethz.ch/eq
https://www.iris.edu/hq/inclass/lesson/555.
https://maktabkhooneh.org/course/مبانی مهندسی زلزله-mk140/
https://maktabkhooneh.org/course/228دینامیک-mk228/
https://www.sciencedirect.com/topics/psychology/systems-theory
https://tamasha.com/movie