ازهری، مجتبی، و سید رسول میرقادری. 1392. طراحی سازههای فولادی. تهران: ارکان دانش.
انگل، هینو. 1377. سیستمهای سازه. ترجمۀ علی گلصورت پهلویانی. تهران: کارنگ.
بیزر، فردریک. 1391. هگل. ترجمۀ سید مسعود حسینی. تهران: ققنوس.
بیکر، ج. و ژ. هیمن. 1391. طرح و تحلیل پلاستیک قابها. ترجمۀ ع. کاوه. چ۳. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
بیلر، رابرت. 1381.کاربرد روانشناسی در آموزش. ترجمۀ پروین کدیور. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بیمل، والتر. 1393. بررسی روشنگرانۀ اندیشههای مارتین هایدگر. ترجمۀ بیژن عبدالکریمی، تهران: سروش.
توماس، جورج، و راس فینی. 1370. حسابان توماس: حساب دیفرانسیل و انتگرال. ترجمۀ مهدی بهزاد، سیامک کاظمی و علی کافی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
تیموری. قاسم. 1388. ساخت دستسازههای ریاضی با کاغذ و تا. تهران: شباهنگ.
تیموشنکو، س.پ.، و د.ه. یانگ. 1373. تئوری ساختمانها. ترجمۀ تیمور توکلی هشجین و جواد مقصود. تهران: دانشگاه تهران.
چوپرا، انیل، 1388، دینامیک سازهها و تعیین نیروهای زلزله. ترجمۀ شاپور طاحونی. تهران: عام و ادب.
چینی، جزپه. 1383. پایدار کردن سازههای آجری: فنهای مداخله. ترجمۀ سعید ایرانفر. تهران: سازمان عمران و بهسازی شهری.
حجت، عیسی. 1383. آموزش خلاق-تجربه 1381. هنرهای زیبا. 18: 25ـ36.
سالوادوری، ماریو. 1375. از غار تا آسمانخراش. ترجمۀ کیومرث زندهدل. تهران: دونور.
سلیمانی، سارا. 1392. تأثیر بهکارگیری چندرسانههای تعاملی بر بهبود کیفیت آموزش سازه در رشتۀ معماری. انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران 5: 75ـ83.
سلیمانیتبار، محمد. 1393. نخستین آثار نگاشتهشده در فیزیک جدید در دوران قاجار تا سال 1300ق. مجله تاریخ علم 12 (2): 273ـ296.
سیف، علیاکبر. 1390. اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
ـــــــ . 1400. روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: نشر دوران.
زیمانسکی، یانگ، و فریدمن. 1389. فیزیک دانشگاهی. ترجمۀ اعظم پورقاضی و دیگران، تهران: علوم نوین.
طباطبایی، سید جواد، مهدی محمودی کاملآبادی، و مهیار جاویدروزی. 2018. آموزش کاربردی مفاهیم سازهای برای دانشجویان معماری. کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام. تبریز.
ظهوریان پردل، آرش. 1393. نیروی گریز از مرکز واقعی یا تخیلی. مجله رشد آموزش فیزیکی 29 (4): 23ـ34.
عالمی و همکاران. 1395. سازه، فرم و معماری. دوفصلنامۀ مطالعات معماری ایران. 9: 123ـ140.
فردیناند و همکاران. 1389. مکانیک برداری برای مهندسان، ترجمۀ ابراهیم واحدیان. تهران: نشر علوم دانشگاهی.
فلیک، اووه. 1399. درآمدی بر روش تحقیق کیفی. ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
مستوفینژاد، داوود. 1399. سازههای بتن آرمه. تهران: ارکان دانش.
ناشناس. 1260. جرالثقیل. ترجمۀ مسعود بن عبدالرحیم الانصاری. نسخۀ 3362 کتابخانه و موزۀ ملی.
مور، فولر. 1386. درک رفتار سازهها. ترجمۀ محمود گلابچی. تهران: دانشگاه تهران.
وی. برگ، گلن. 1380. مبانی دینامیک سازهها. ترجمۀ فیاض رحیمزاده. تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
Allen, Edward and et al. 2010. Form and Forces. New Jersey: Willey and sons.
Allen, E. and W. Zalewsk. 2000. Visualizing and Understanding Web Forces in Beams. 2000 ACS.Z TECHNOLOGY CONFERENCE, 190-195.
Bigoni, Davide et al. 2012. A teaching model for truss structures. Eur. J. Phys. 33: 1179–1186.
Block, Ph. 2009. Thrust Network Analysis-Exploring Three-dimensional Equilibrium. Doctor of Philosophy in Architecture. Massachusetts Institute of Technology.
Calhoun. 1994. How to use action research in the self-renewing scholl. Alexandria, VA:ASCD.
Charleson, A. 2012. Seismic design for architects. Routledge.
Elliott, J. 1991. Action Research for Educational Change. Buckingham: Open University Press.
Gary Black, R. and S. Duff. 1994. A Model for Teaching Structures: Finite Element Analysis in Architectural Education. Journal of Architectural Education. pp. 38-55.
Hachem, Mahmoud M. 2004. "BISPEC: Interactive Software for the Computation of Unidirectional and Bidirectional Nonlinear Earthquake Spectra". Proceedings of the 2004 Structures Congress. Structures 2004 - Building on the Past: Securing the Future; Nashville, Tennessee; USA.
Heyman, J. 2008. Basic Structural Theory, Cambridge: Cambridge University Press.
-------- . 1966. The Stone Skeleton. Int. J. of Solids Structures (2): 249-279.
Neal B. Mitchell Jr. 1961. A Proposal for a Sequence of Structure Courses. Journal of Architectural Education 15:4, 29-32, DOI: 10.1080/10464883.1961.11102442.
Huerta, S. 2001. Mechanics of masonry vaults: The equilibrium approach. Historical Constructions, P.B. Lourenço, and P. Roca (Eds.): 47-70.
Lourenço, P. 2001. Analysis of historical constructions: From thrust-lines to advanced simulations. Historical Constructions, P.B. Lourenço, P. Roca (Eds.), Guimarães, 2001.
Neal B. Mitchell Jr. 1961. A Proposal for a Sequence of Structure Courses. Journal of Architectural Education. 15:4, 29-32, DOI: 10.1080/10464883.1961.11102442
Ochsendorf, J. 2005. Collapse of masonry structure. Ph.D. thesis. Cambridge University.
---------- . 2004. A displacement-based approach for the safety assessment of masonry structure. Proceedings of the forth international seminar on structural analysis of historical construction, Padova, Italy: 10-13.
Payá-Zaforteza, Ignacio. 2009. M. Adam-Martínez, José and Pellicer-Armiñana, Teresa Calderón-García, Pedro A.2009. Use of ConcepTest in a Course on Building Structural Analysis for Teaching Construction History. Proceedings of the Third International Congress on Construction History, Cottbus, May 2009.
Piggot-Irvine, E. 2002. Rhetoric and practice in action research. The annual conference of the British Educational Research Association, University of Exeter, 12-14 September 2002 .
Rankine, M. 1864. Principle of the equilibrium of polyhedral frames. Philos Mag. 27(180): 92.
Salvadori, Mario.1958. Teaching Structures to Architects. Journal of Architectural Education (1947-1974), Vol. 13, No. 1 (Spring, 1958), pp. 5-8.Taylor & Francis, Ltd.
Sandaker, Bjørn N., Arne P. Eggen, and Mark R. Cruvellier. 2013. The Structural Basis of Architecture. UK: Routledge
Stevin, S. 1586. De Beghinselen der Weeghconst. (In The Principal Works of Simon Stevin, vol. 1, Leyden, 1955). VARIGNON, P. 1725. Nouvelle mécanique ou statique. 2 vols. Paris.
http://www.block.arch.ethz.ch/eq
https://www.iris.edu/hq/inclass/lesson/555.
https://maktabkhooneh.org/course/مبانی مهندسی زلزله-mk140/
https://maktabkhooneh.org/course/228دینامیک-mk228/
https://www.sciencedirect.com/topics/psychology/systems-theory
https://tamasha.com/movie