وجود آثار ارزشمند معماری گذشته ایران، نشان از ساخته شدن آنها به دست هنرمندانی است که از توانمندیهای بالای هنری، فنی و فرهنگی برخوردار بودهاند؛ چنین توانمندیهایی به خودی خود نشان دهندۀ وجود دانش معماری مناسب در میان آنهاست. بدیهی است که برخورداری از این توانمندها علیرغم عدم وجود نظام آموزشی دانشگاهی در میان معماران سنتی، صرفاً از طریق تجربههای شخصی و بدون بهرهگیری از آموزشهای حرفهای مناسب نمیتواند صورت پذیرفته باشد. نظام آموزشی فعلی در ایران صرفاً با الگوبرداری از برخی سیستمهای آموزشی غربی و برخی تغییرات در آن بنیان نهاده شده و با چشمپوشی از تجربیات مثبت گذشته، خود را از استفاده از آنها محروم کرده است، بنابراین شناخت تجربههایی که پیشینیان برای پرورش معماران از آن بهره میبردند و تلفیق جنبههای مثبت آن با نظامهای فعلی آموزشی، میتواند در ارتقای این نظامها مفید واقع گردد. نگارنده این مقاله به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که عناصر اصلی در شکلدهی به آموزش معماران در معماری گذشته چه بوده است؟ پژوهش مورد نظر، نوعی پژوهش کیفی است که با استفاده از روش تئوری مفهومسازی بنیادی به مطالعه نظام سنتی آموزش معماری در ایران و بررسی مباحث و روشهای آموزشی در آن پرداخته، و نظام آموزش سنتی معماری را بر اساس نظریههای آموزشی مبتنی بر نظریههای یادگیری مبتنی بر مغز با هدف شناخت ویژگیهای مثبت در نظام آموزش سنتی معماری ارزیابی کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، برخلاف آنچه غالباً تصور میشود، نظام سنتی آموزش معماری در ایران صرفاً شامل آموزشهای عملی نبوده و آموزش مباحث نظری و مبانی فکری، بخش دیگری از آموختههای معماران را تشکیل میدادهاند.
قدوسی فر, سیدهادی, اعتصام, ایرج, حبیب, فرح, & پناهی برجای, هاجر. (1400). آموزش سنتی معماری در ایران و ارزیابی آن از دیدگاه یادگیری مبتنی بر مغز. مطالعات معماری ایران, 1(1), 39-58.
MLA
سیدهادی قدوسی فر; ایرج اعتصام; فرح حبیب; هاجر پناهی برجای. "آموزش سنتی معماری در ایران و ارزیابی آن از دیدگاه یادگیری مبتنی بر مغز", مطالعات معماری ایران, 1, 1, 1400, 39-58.
HARVARD
قدوسی فر, سیدهادی, اعتصام, ایرج, حبیب, فرح, پناهی برجای, هاجر. (1400). 'آموزش سنتی معماری در ایران و ارزیابی آن از دیدگاه یادگیری مبتنی بر مغز', مطالعات معماری ایران, 1(1), pp. 39-58.
VANCOUVER
قدوسی فر, سیدهادی, اعتصام, ایرج, حبیب, فرح, پناهی برجای, هاجر. آموزش سنتی معماری در ایران و ارزیابی آن از دیدگاه یادگیری مبتنی بر مغز. مطالعات معماری ایران, 1400; 1(1): 39-58.