Safavid and Qajar Tombstones of Estark Village, Kashan, Iran

Document Type : Original

Authors

1 Associate Professor, School of Literature and Foreign Languages, University of Kashan

2 M.A. in Arabic Language and Literature, University of Tehran

Abstract

Estark is an ancient village in Kashan, Iran, whose habitation dates back to the Iron Age, as confirmed by archaeological excavations. Nearly forty tombstones from the Safavid and Qajar periods have remained in the old cemetery of this village. These tombstones date back to the 11th to 14th centuries AH. In addition to inscriptions containing the name of the deceased and their date of death, many of these stones bear religious inscriptions, including Quranic verses, Shiite slogans and supplications, as well as Persian poetry. The main objective of this article was to examine the motifs, read the inscriptions, and analyze their content. This research was conducted through both observational and documentary methods. Using an analytical approach, the study aimed to evaluate the formal and artistic features of Safavid and Qajar tombstones in the old Estark cemetery, as well as the reflection of religious and cultural content in their inscriptions. There were inscriptions on the tombstones from the 11th century AH that include Salawat Kabira and Ayat al-Kursi, which are mainly box-shaped with cypress motifs. In the 12th century AH, the stones became flat and vertical, with Ayat al-Kursi omitted and only Salawat Kabira inscribed. In the 13th century AH, a type of upright tombstone emerged, featuring motifs of plants and animals. The 11th-century designs inspire the cypress and mihrab motifs in these stones, but now also include birds and snakes. Newer Shiite slogans and Persian elegiac poetry replaced the Salawat Kabira inscriptions. Persian poetry gained prominence in the 14th century AH, as evidenced by tombstones. On some more miniature gravestones, motifs such as mirrors, combs, and rosaries were depicted. These tombstones portrayed the religious and cultural state of a Shiite village during the Safavid and Qajar eras, showing that over the centuries, tombstones became smaller, their motifs became simpler, and religious inscriptions gave way to more personal and non-religious Persian poetry.

Keywords


 افشار، ایرج. 1374. سفرنامچه (گلگشت در وطن)؛ ایرج افشار. تهران: اختران.
 باباطاهر همدانی. 1355. دیوان باباطاهر عریان. تصحیح مرحوم وحید دستگردی. تهران: امیرکبیر.
 بابایی، امید و صادقی، سمیه. 1394. مردم‌شناسی استرک. کاشان: مرسل.
 حسین‌زاده ساداتی، جواد و دیگران. 1398. فرهنگ سفال خاکستری و گورستان‌های هزارۀ دوم منطقۀ مرکزی ایران ارزیابی تاریخ‌گذاری‌های مطلق. مجموعه مقالات عصر آهن در غرب ایران و مناطق همجوار جلد 1: 421ـ437.
 حسینی اشکوری، سید صادق. 1388. سنگ‌های گویا؛ مطالعه‌ای تطبیقی بر سنگ قبر‌های معاصر؛ کارگاه هنری آستانۀ حضرت معصومه(س)ـ قم مقدسه. پیام بهارستان (4): 915ـ968.
 راعی، حسین. 1396. نیاسرنامه. پژوهشگران همکار: فیروزه محمدزاده و محسن بیگلری. تهران: ایران‌نگار.
 سامانۀ خانۀ بهداشت استرک.
 سید رضی، ابوالحسن محمد بن الحسین بن موسی. 1383. نهج البلاغه. قم: دارالعلم.
 شاطری، علی‌اصغر. 1400. مزارات کاشان: شیخان، دشت‌افروز، ملافتح‌الله، فیض. کاشان: مجمع متوسلین به آل‌محمد.
 فرهمند بروجنی، حمید و حاج‌دایی، الهام. 1398. گلگشتی در باغ مصفای حجاری؛ نقش و نویکندهای سنگ مزارهای تخت فولاد اصفهان (دوران قاجاری و پهلوی). اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
 قندوزی، سلیمان بن ابراهیم. 1422ق. ینابیع المودة لذوی القربی. قم: دارالاسوة للطباعة و النشر.
 مجلسی، محمدباقر. 1403ق. بحار الانوار. تهران: مؤسسة الوفا.
 مدرسی طباطبایی، سید حسین. 1364. «کتابچۀ حالات و کیفیت بلده و بلوکات و مزارع دارالمؤمنین کاشان» در قم‌نامه. قم: مرعشی.
 مشکوتی، نصرت‌الله. 1345. نظری به تاریخ باستان‌شناسی کاشان و بنای مشهور تاریخی مسجد سلیمان (= مسجد میدان). هنر و مردم (53 و 54): 7ـ14.
 مشهدی نوش‌آبادی، محمد. 1378. نوش‌آباد در آینۀ تاریخ آثار تاریخی و فرهنگ. کاشان: مرسل.
 مشهدی نوش‌آبادی، محمد. 1400. بررسی تاریخی و مردم‌شناسی سنگ قبرهای صفوی جوشقان استرک. پژوهش‌های علوم تاریخی 13 (1): 138ـ164.
 نراقی، حسن. 1374. آثار تاریخی شهرستان‌های کاشان و نطنز. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی