Identifying the Subjective Patterns of Experts Regarding Visual Literacy in Iranian Architectural Heritage Education for Elementary School Children

Document Type : Original

Authors

1 Ph.D. Candidate, School of Architecture and Environmental Design, Iran University of Science and Technology

2 Associate Professor, School of Architecture and Environmental Design, Iran University of Science and Technology

3 Professor, School of Architecture and Environmental Design, Iran University of Science and Technology y

4 Associate Professor, Faculty of Humanities, Department of Education Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University

Abstract

This study aims to raise public awareness regarding Iranian architectural heritage values by identifying the dominant subjective patterns of experts regarding “visual literacy in Iranian architectural heritage education for children” with an emphasis on informal education. What we mean by visual literacy in Iranian architectural heritage is the ability to comprehend and interpret architectural heritage features and values. This study is exploratory in nature since it attempts to identify and extract the subjective patterns of experts. The research data was collected through a survey using the Delphi technique and the results were analyzed through Q factor analysis. Thus, the research process has four steps: 1) interview with experts, 2) analysis of interviewees’ transcripts with open and axial coding, designing the target-content table and the researcher-made questionnaire, 3) Delphi survey in two steps, 4) and Q factor analysis using SPSS-22 software. The statistical population comprises experts in the fields of architecture, preservation of monuments, archaeology, graphic design, and children educators (formal and informal). In the first step, 10 experts were selected and sampling was continued using the snowball sampling method until theoretical saturation was reached. In the Delphi survey, 30 experts were selected using the non-random purposive method. The results obtained from factor analysis introduced eight dominant themes of visual literacy in Iranian architectural heritage education among experts. These dimensions include extra-physical-conceptual, aesthetic, heritage-preservation, spatial perception, interactive-group, individual experiences, learning environment, and social-cultural context. Furthermore, the subjective patterns of experts, according to the multidimensional aspects of the topic, included the study of architectural heritage works (semantic, aesthetic, heritage-preservation, and space orientation), attention to the learner (individual, interactive), and learning conditions (contextual, cultural-social). The dimensions mentioned above can pave the way for visual literacy education in children with an emphasis on informal techniques.

Keywords


ـ آیت‌اللهی، مینو، آپه‌نا اسفندیاری، رحمت‌الله امینی، رضا صفری، میترا زارع، فریبا شاپوریان، سید عبدالمجید شریف‌زاده، سهیلا عبدلی، مینا نواب صفوی، و احمد آرمان نوروزی. 1392. کتاب معلم فرهنگ و هنر دورۀ اول متوسطه (هفتم). تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
ـ ابوالقاسمی، لطیف. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: لطیف ابوالقاسمی. آبادی 5 (19): 8ـ12.
ـ اپهام‌پوپ، آرتور. 1374. معماری ایران: پیروزی شکل و رنگ. ترجمۀ کرامت‌الله افسر. چ۲. تهران: فرهنگ‌سرا.
ـ اردلان، نادر. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: نادر اردلان. آبادی 5 (19): 15ـ18.
ـ استراوس، انسلم، و جولییت کربین. 1998. مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینه‌ای. ترجمۀ ابراهیم افشار. 1393. تهران: نشر نی.
ـ پیرنیا، محمدکریم. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: مصاحبه با استاد کریم پیرنیا. آبادی 5 (19): 5ـ6.
ـ توسلی، محمود. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: محمود توسلی. آبادی 5 (19): 25ـ26.
ـ چینگ، د. ک. فرانسیس. 1943. معماری: فرم، فضا و نظم. ترجمۀ زهرا قراگزلو. 1382. چ۸. تهران: دانشگاه تهران.
ـ حائری، محمدرضا. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: محمدرضا حائری. آبادی 5 (19): 34ـ40.
ـ حجت، مهدی. 1380. میراث‌فرهنگی در ایران، سیاست‌ها برای یک کشور اسلامی. چ۱. تهران: سازمان میراث‌فرهنگی کشور (معاونت معرفی و آموزش).
ـ خوشگویان فرد، علیرضا. 1386. روش‌شناسی کیو. تهران: مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
ـ دانشدوست، یعقوب. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: یعقوب دانشدوست. آبادی 5 (19): 18ـ21.
ـ دیبا، داراب. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: داراب دیبا. آبادی ۵ (۱۹): 22.
ـ رادپور، فاطمه، مینو آیت‌اللهی، فریبا شاپوریان، سید عبدالمجید شریف‌زاده، ‌هادی مرزبان، رضا مهدوی، و مینا نواب صفوی. 1391. راهنمای درس هنر برای معلمان (چهارم، پنجم و ششم دبستان). تهران: اداره‌کل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی.
ـ رحیمی، صالح، محسن گل‌محمدیان، و هلاله فتاحی‌فر. 1399. نقش آموزش سواد بصری بر مهارت‌های یادگیری کودکان 7ـ10 ساله مراجعه‌کننده به کتابخانه‌های عمومی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات. https://doi.org/10.22091/stim.2021.6137.1466
ـ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. 1395. کتاب معلم مطالعات اجتماعی چهارم دبستان. تهران: اداره‌کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
ـ ـــــــــ . 1396. کتاب راهنمای درس هنر برای معلمان پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی. تهران: شرکت افست.
ـ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. 1398. راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان. تهران: شرکت افست.
ـ سرمد، زهرا، بازرگان، عباس، و حجازی، الهه. 1393. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. چ۱۳. تهران: نشر آگه.
ـ سلطانزاده، حسین. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: حسین سلطانزاده. آبادی 5 (19): 40ـ45.
ـ سیف، سوسن، پروین کدیور، رضا کرمی نوری، و ‌حسین لطف‌آبادی. 1393. روان‌شناسی رشد (1). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی.
ـ سیف، علی‌اکبر. 1393. روان‌شناسی پرورشی نوین (روان‌شناسی یادگیری و آموزش) (ویرایش هفتم). تهران: نشر دوران.
ـ شیخ زین‌الدین، حسین. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: حسین شیخ زین‌الدین. آبادی 5 (19): 23ـ25.
ـ طاهباز، منصوره. 1383. ردپای قداست در معماری اسلامی ایران. صفه 14 (39): 103ـ123.
- فخیمی، محمدمهدی. 1397.  بازشناسی معماری ایرانی: مفاهیم و مصادیق. تهران: نشر محمدمهدی فخیمی.
ـ فلاحیان، ناهید. 1392. کتاب معلم مطالعات اجتماعی ـ سوم دبستان. تهران: اداره‌کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
ـ ـــــــ ، آمنه احمدی، نازیا ملک‌محمودی، و منصور ملک‌عباسی. 1391. کتاب معلم مطالعات اجتماعی ششم دبستان. تهران: اداره‌کل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی.
ـ فلامکی، محمدمنصور. 1390. ریشه‌ها و گرایش‌های نظری معماری. تهران: نشر فضا.
ـ گروتر، یورک. 2004. زیبایی‌شناسی در معماری. ترجمۀ جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون. چ۳. 1383. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
ـ گلیجانی مقدم، نسرین. 1381. تاریخ‌شناسی معماری ایران: طرح رویکردی جدید با توجه به کاستی‌های تاریخ‌نگاری معماری ایران. رسالۀ دکتری. پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهران. استاد راهنما: باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی.
ـ میثاقیان، غلامرضا. 1392. جمال صورت و معنی (گفتارهایی در باب مفاهیم پایۀ شهر و معماری ایرانی). تهران: آرمانشهر.
ـ میرفندرسکی، محمدامین. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: محمدامین میرفندرسکی. آبادی 5 (19): 12ـ15.
ـ میرمیران، سید هادی. 1374. معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب‌نظر: سید‌هادی میرمیران. آبادی 5 (19): 28ـ30.