آصفی، مازیار، و صفا سلخی خسرقی. 1396. ارائۀ الگویی برای افزایش خلاقیت در آموزش کارگاههای طراحی رشتۀ مهندسی معماری. فصلنامۀ آموزش مهندسی ایران 19 (73): 67ـ87.
آیسنک، مایکل. 1379. فرهنگ توصیفی روانشناسی شناخت، ترجمۀ علینقی خرازی، محسن رئیس قاسم، رمضان دولتی و حسین کمالی، ویراسته محمد کریمی زنجانی اصل. چ۱. تهران: نی.
بارانی، شهرزاد، فاطمه درویشی، امیر اعظمی، و کیومرث زرافشانی. 1388. بررسی روند پیشرفت تحصیلی دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی و عوامل مؤثر بر آن. سومین کنگرۀ علوم ترویج و آموزش کشاورزی: 175ـ198.
حائریزاده، خیریهبیگم، و محمدحسین لیلی. 1393. تفکر خلاق و حل خلاقانه مسئله. تهران: نی.
حجت، عیسی. 1381. حرفی از جنس زمان: نگاهی نو به شیوههای آموزش معماری در ایران. فصلنامۀ هنرهای زیبا (12): 50ـ58.
خدایی، ابراهیم، مجتبی حبیبی، احسان جمالی، رقیه باقی، و حبیبه خلقی. 1396. شناسایی عوامل موثر بر پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس اطلاعات تحصیلی مقطع متوسطه و کنکور سراسری. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی 7 (19): 7ـ33.
دانشجو، خسرو، آرش علمداری حسینی، و محمد معینی. 1398. ارزیابی موفقیت آموزش معماری ایران بر ارتقا خلاقیت و تصور خلاق دانشجویان؛ مطالعه موردی: دانشگاه ملایر. فناوری آموزش 14 (1): 189ـ۱۹۷.
دسترنج، منصوره، صدیقه بلوکی، و مریم مؤذن. 1392. بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور بستک. فصلنامۀ تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی 7 (20): 241ـ۲۵۸.
دهخدا، علیاکبر. 1377. لغتنامه دهخدا (چاپ دوم از دورۀ جدید). تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
زارع، حسین، و لطفالله فروزنده. 1387. خلاقیت، حل مسئله و تفکر راهبردی، چ۴. تهران: دانشگاه پیام نور (کتاب اصلی در سال 1387 منتشر شده است.)
سنایی، هرمز، حجت رشیدی، و محسن صفاری. 1391. عوامل مؤثر ر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامۀ راهبردهای آموزش 5 (4): 24۳ـ24۹.
سیدعباسزاده، میرمحمد، علی غنایی چمنآباد، و اکرم مقدسی. 1388. مقایسۀ تسلط ربعهای مغزی مدیران آموزشی در بیشترین و کمترین سطح اثربخشی. دومین کنفرانس ملی خلاقیتشناسی، TRIZ و مدیریت و نوآوری ایران: 1ـ16.
سیف، علیاکبر. 1390. روانشناسی تربیتی. تهران: دانشگاه پیام نور.
شریف، حمیدرضا. 1393. تعامل مدرس و دانشجو در کارگاه طراحی معماری (تفکر انتقادی مدرس و تفکر خلاق دانشجو). فصلنامۀ آموزش مهندسی ایران 16 (64): 23ـ۳۸.
صدرام، وحید. ۱۳۹۶. تقلید درست، پیشنیاز خلاقیت، یادگیری تقلیدی در آموزش فرایند طراحی معماری. صفه 27 (76): 5ـ۱۶.
صفدری دهچشمه، فرانک، معصومه دلارام، ندا پروین، سلیمان خیری، نسرین فروزنده، و افسانه کاظمیان. 1386. عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان از نظر اساتید دانشکدۀ پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجلۀ دانشگاه پزشکی شهرکرد 9 (3): 7۱ـ۷۷.
گالاکر، جیمز. 1387. آموزش کودکان تیزهوش. ترجمۀ مجید مهدیزاده و احمد رضوانی. تهران: بهنشر.
عربی، منیژه، علی ثقةالاسلامی، و جواد فولادیان. 1393. مقایسۀ تسلط ربعهای مغزی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار. رشد و یادگیری حرکتی 6 (3): 309ـ325.
لامزدین، ادوارد، و مونیکا لامزدین. 1386. حل خلاق مسئله. ترجمۀ بهروز اربابشیرانی و بهروز نصرآزادانی. چ۱. اصفهان: ارکان دانش.
لاوسون، برایان. 1384. طراحان چگونه میاندیشند. ترجمۀ حمید ندیمی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
لنگ، جان. 1398. آفرینش نظریۀ معماری؛ نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. ترجمۀ علیرضا عینیفر. چ11. تهران: دانشگاه تهران.
محمودی، سید امیرسعید .1383. تفکر در طراحی: معرفی الگوی تفکر تعاملی در آموزش طراحی، فصلنامۀ علمیپژوهشی هنرهای زیبا (20): 27ـ۳۶.
محمودی، سید امیرسعید. 1381. چالشهای آموزش طراحی معماری در ایران. فصلنامۀ علمیپژوهشی هنرهای زیبا، ش. 12: 70ـ۷۹.
مقدسی، اکرم. 1388. بررسی رابطۀ تسلط سبک تفکر ربعهای مغزی مدیران آموزشی بر سطح اثربخشی آنها در مقطع متوسطۀ شهر مشهد. ارومیه: پایاننامۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه.
منصورنژاد، هانی. 1396. ارتباط آموزش معماری و رجحان فکری دانشجویان. صفه 27 (77): 35ـ48.
مهدوینژاد، محمدجواد. 1384. آفرینشگری و روند آموزش خلاقانه در طراحی معماری. فصلنامه هنرهای زیبا، ش. 21: 57ـ66.
Ann-Louise de Boer, T. 2011. Enhancing Information Literacy through the Application of Whole Brain Strategies. Libri 61 (4): 67-75.
Asefi, M. and E. Imani. 2018. Effects of Active Strategic Teaching Model (astm) in Creative and Critical Thinking Skills of Architecture Students. Archnet IJAR Int. J. Archit. Res. 12: 209-222.
Bunderson, C. V. 1987. The validity of the Herrmann Brain Dominance Instrument. Unpublished manuscript
--------. 1995. The validity of the Herrmann Brain Dominance Instrument, in Herrmann, N (ed) The creative brain. (2nd edition). USA: Quebecor Printing. Appendix A: 337-379.
Coffield, F. 2004. Learning Styles and Pedagogy in Post-16 Learning. London: Cambrige.
Cho, J.Y. 2017. An Investigation of Design Studio Performance in Relation to Creativity, Spatial Ability, and Visual Cognitive Style. Think. Skills and creativity 23: 67-78.
DeBono, E. 1971. The Use of lateral thinking. Har- mondsworth, Middlesex: Penguin Books.
Herrmann, N. 1996. The whole brain business book. New York: McGraw Hill.
Ioan, M. 2013. Developing Engineering Students Creative Thinking, A Case Study of Romanian University Students. Behavioral Sciences 83 (2): 112-116.
Kowaltowski, D.C.C.K., G. Bianchi, V.T. de Paiva. 2010. Methods That May Stimulate Creativity and Their Use in Architectural Design Education. Int. J. Technol. Des. Educ 20: 453-476.
Mahmoodi, Amir S. 2001, The Design Process in Architecture: A Pedagogic Using Interactive Thinking. Ph.D. Thesis, University of Leeds, U.K.
Meneely, Jason. 2010. Educating Adaptable Minds: How Diversified are the Thinking Preferences of Interior Design Students?. Journal of Interior Design 35 (3): 21-32.
Salama, Ashraf. 1995. New Trends in Architectural Education: Designing the Design Studio. United States of America: Tailored Text and Unlimited Potential Publishing.
Sharma, S. and R. Sarraf. 2018. Significance of "Herrmann Brain Dominance Instrument" (Hbdi) Fororganizational Development. International Journal of Advance and Innovative Research 5 (1): 95-98.
Soares, A., A. Guisande, L. Almeida and F. Paramo. 2009. Academic Achievement in First-year Portuguese college Students: The Role of Academic Preparation and Learning Strategies. Int J Psyche 44 (3): 204-2012.
Suh, J. and J.Y. Cho. 2018. Analyzing Individual Differences in Creative Performance: A Case Study on the Combinational Ideation Method in the Interior Design Process. J. Inter. Des 43: 9-23.
Sukor, N., K. Osman and M. Abdullah. 2010. Students’ Achievement of Malaysian 21st Century Skills in Chemistry. Social and Behavioral Sciences: 1256-1260.