[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 1، شماره 9 - ( 5-1395 ) ::
جلد 1 شماره 9 صفحات 175-191 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کارآمدی طرح درس «بافت فرسوده و تاریخی» جهت ورود فارغ‌التحصیلان رشتۀ شهرسازی به عرصۀ عمل بهسازی و نوسازی بافت‌‌های فرسوده و تاریخی
مرتضی‌هادی جابری مقدم، سید حسین میرزاده
چکیده:   (1138 مشاهده)

مسائل و مباحث مختلف و مهم ناشی از رویکردهای متفاوت به دوگانۀ نظر و عمل، و به تعبیری دیگر دانشگاه و حرفه بخش قابل‌توجهی از ادبیات شهرسازی دو دهۀ اخیر را به خود اختصاص داده است. میزان ارتباط میان آموزش‌های دانشگاهی و توانایی‌های لازم در عرصه‌های حرفه‌ای یکی از مقولات مطرح در این میان است. اینکه به چه میزان عناوین مباحث مطرح در یک طرح درس می‌‌تواند دانش و مهارت موردنیاز حرفه‌مندان را در عرصۀ تجربۀ عملی پوشش ‌دهد، پرسشی است که در پژوهش حاضر و برای درس نظری «بافت فرسوده و تاریخی» در مقطع کارشناسی مدنظر قرار گرفته است. مطالعۀ حاضر نشان می‌‌دهد ارتباط منسجم و مؤثری میان آموخته‌های دانشجویان در این درس و عرصۀ بهسازی و نوسازی بافت‌‌های فرسوده در کشور وجود ندارد. طرح درس «بافت فرسوده و تاریخی» با لحاظ دانش و مهارت موردنیاز در عرصۀ عمل، می‌تواند نویدبخش پرورش متخصصانی توانمند جهت مداخلۀ در بافت‌‌های ناکارآمد شهری کشور باشد. شایان ذکر است در مرحلۀ اول پژوهش، برای بررسی ادبیات نظری موضوع از روش مطالعۀ اسنادی و تحلیل محتوا بهره گرفته شد. در مرحلۀ دوم نیز، برای شناخت وضعیت حال حاضرِ آموزش درس «بافت فرسوده و تاریخی» در دانشگاه‌های کشور و ارزیابی تأثیرگذاری آن بر نحوۀ عملکرد شهرسازان در دفاتر خدمات نوسازی، روش پرسشنامه مدنظر قرار گرفت.

واژه‌های کلیدی: طرح درس، بافت فرسوده و تاریخی، مهارت‌‌های عملی، تربیت دانشجویان دورۀ کارشناسی، ارتباط منسجم
متن کامل [PDF 4164 kb]   (1156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jaberi Moghaddam M H, Mirzadeh H. Filling the Know-How Gap by Promoting Pedagogical and Professional Skills Connection in Curriculum Planning. JIAS. 2016; 1 (9) :175-191
URL: http://jias.kashanu.ac.ir/article-1-1023-fa.html

جابری مقدم مرتضی‌هادی، میرزاده حسین. بررسی کارآمدی طرح درس «بافت فرسوده و تاریخی» جهت ورود فارغ‌التحصیلان رشتۀ شهرسازی به عرصۀ عمل بهسازی و نوسازی بافت‌‌های فرسوده و تاریخی . مطالعات معماري ايران. 1395; 1 (9) :175-191

URL: http://jias.kashanu.ac.ir/article-1-1023-fa.html



دوره 1، شماره 9 - ( 5-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3897