دوره 9، شماره 18 - ( 11-1399 )                   جلد 9 شماره 18 صفحات 161-180 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nari-Qomi M, Malayeri S, Damyar S. Improving the General Understanding of Architecture by Educating Adolescents Case Study: A Short-Term Educational Experience at Damghan High Schools. JIAS. 2021; 9 (18) :161-180
URL: http://jias.kashanu.ac.ir/article-1-2206-fa.html
ناری قمی مسعود، ملایری سپیده، دامیار سجاد. ارتقای سطح ادراک عمومی معماری با استفاده از آموزش معماری به نوجوانان (مطالعۀ موردی: یک تجربۀ آموزشی کوتاه‌مدت در دبیرستان‌های دامغان). مطالعات معماري ايران. 1399; 9 (18) :161-180

URL: http://jias.kashanu.ac.ir/article-1-2206-fa.html


چکیده:   (471 مشاهده)
این نوشتار به آموزش معماری به عموم به‌عنوان یکی از مصادیق مهم در ارتقای دانش مردم پرداخته است. نگاه به ادراک عادی مردم برای معماران، در نوع خودش امری نوظهور است. به این منظور، ابتدا با مرور ادبیات آموزش معماری به مردم عادی و به‌ویژه نوجوانان، و با کمک گرفتن از تجربیات آموزشی مدرسان معماری در سطح دبیرستانی و دانشگاهی، کتابچۀ کمک‌آموزشی در زمینۀ معرفی شاخصه‌های معماری خوب تهیه شد و پس از آموزش و تدریس محتوا، میزان ادراک و دانش نوجوانان در زمینۀ معماری نسبت به اطلاعات آن‌ها قبل از تدریس محتوا در شش دبیرستان پسرانه و دخترانۀ شهر دامغان به‌عنوان گروه آزمون، مورد سنجش قرار گرفت و به‌عنوان گروهِ گواه برای این پیمایش از داده‌های یک تحقیق قبلی در همین زمینه استفاده شد. نتایج این پیمایش حاکی از اثربخشی چنین آموزشی در ارتقای پیوند معماری و مردم در حیطۀ عملکردی است و نقش محتوای آموزشی را در تغییر دیدگاه‌ها، تعمیق نگرش دربارۀ معماری خوب و انتقال ارزش‌های فرهنگی و هویت معماری نشان می‌دهد. تأیید سودمندی آموزش عمومی در این نوشتار، مقدمه‌ای است برای تدوین یا ویرایش کتب درسی دورۀ متوسطه که راه را برای پژوهش‌های بیشتر در حیطۀ ادراک نوجوانان از معماری هموار می‌‌کند.
متن کامل [PDF 2570 kb]   (164 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات معماری ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Iranian Architecture Studies

Designed & Developed by : Yektaweb