[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 1، شماره 15 - ( 5-1398 ) ::
جلد 1 شماره 15 صفحات 193-216 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقای توانایی طراحی معماری مبتنی بر یادگیری طراحانۀ سازه‌‌های نوین
سعید حقیقی، امید دژدار، نرگس دهقان
چکیده:   (159 مشاهده)
یادگیری هدفمند و کاربردی سازه، به‌عنوان یکی از ارکان فرایند طراحی معماری، دارای اهمیت بسزایی است. آموزش فعلی سازه در دانشکده‌های معماری بر پایۀ مباحث نظری، فرمول‌های ریاضی و سخنرانی‌محور است. در نتیجه باعث ناتوانی دانشجویان برای به‌کارگیری مفاهیم عملی و تحلیل‌های فرمی سازه‌ای در طراحی معماری می‌شود. آموزش مؤثر و کاربردی سازه‌ها بخش مهمی از فرایند آموزش در همۀ مقاطع تحصیلی رشتۀ معماری است. برای دستیابی به این مسئلۀ مهم، آموزش هدفمند درس سازه‌‌های نو و به‌کارگیری مؤثر و کارآمد در فرایند طراحی برای افزایش مهارت توانایی در دانشکده‌های معماری ضروری به نظر می‌رسد. هدف این تحقیق، تبیین راهکار آموزشی کارآمد در جهت ارتقای توانایی طراحی معماری مبتنی بر یادگیری طراحانه و تکنولوژی‌‌های نوین سازه‌ای است. این راهکار علمی، برآیند دوجانبۀ توسعۀ توان طراحی و اتخاذ رویکرد سازنده‌گرایی در یادگیری تعامل‌گرای دانشجویان معماری است. در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی میزان اثرگذاری هم‌زمانی و هم‌مکانی در یکپارچگی سازه‌‌های نوین و توانایی طراحی معماری دانشجویان شکل ‌گرفته است. روش تحقیق ترکیبی متوالی بر اساس راهبرد شبه آزمایشی، مبنای این پژوهش است. آزمون پژوهش در دو مرحلۀ پیش‌آزمون (پایلوت) و پس‌آزمون (اصلی) در کارگاه طراحی معماری به‌عنوان محیط یادگیری سازنده‌گرای تعاملی انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق از دانشجویان ترم سوم کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد همدان در سه گروه 15 نفری است که یک گروه، اصلی و دو گروه دیگر به‌عنوان گواه (شاهد) انتخاب شدند. داده‌‌های پژوهش بر مبنای مؤلفه‌‌های اصلی تحقیق و آزمون‌‌های متوالی و بر پایۀ ملاک‌‌های داوری گردآوری ‌شده و تحلیل داوری، مورد سنجش و ارزیابی نهایی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد یادگیری هم‌زمان سازه‌های نوین در مکان مشترک آتلیۀ طراحی به‌صورت عملی، می‌تواند باعث ارتقای مؤلفه‌های اصلی توانایی طراحی گردد.

 
واژه‌های کلیدی: توانایی طراحی، یادگیری طراحانه، هم‌زمانی و هم‌مکانی، سازه‌های نوین، آموزش معماری.
متن کامل [PDF 2445 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghighi S, Dezhdar O, Dehghan N. Improving Architectural Design Skills with Design-Based Learning of New Structures. JIAS. 2019; 1 (15) :193-216
URL: http://jias.kashanu.ac.ir/article-1-1775-fa.html

حقیقی سعید، دژدار امید، دهقان نرگس. ارتقای توانایی طراحی معماری مبتنی بر یادگیری طراحانۀ سازه‌‌های نوین. مطالعات معماري ايران. 1398; 1 (15) :193-216

URL: http://jias.kashanu.ac.ir/article-1-1775-fa.html



دوره 1، شماره 15 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991