[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 1، شماره 15 - ( 5-1398 ) ::
جلد 1 شماره 15 صفحات 133-142 برگشت به فهرست نسخه ها
محراب‌بری در نگاره‌های تیموری
رضا نوری شادمهانی
چکیده:   (183 مشاهده)

نگاره‌‌های ایران منابعی هستند که ساختار و آرایه‌های بناهای ایران را به‌خوبی بازتاب می‌دهند. بنابراین در مقام منابع مکمل در مطالعۀ معماری ایران باید به آن‌ها رجوع و کمبودهای اطلاعاتی را جبران کرد. با چنین نگرشی، در این مقاله، آرایۀ (آذین) گچی که در نگاره‌های بهزاد و میرک‌،‌ نگارگران مکتب نقاشی هرات، بازتاب ‌یافته، بررسی و تحلیل شده است. مقالۀ حاضر نشان می‌دهد که نه در نگاره‌های تیموری و نه در بناهای باقی‌مانده از این عصر، تنگ‌بری وجود نداشته، بلکه آرایه‌ای که در نگاره‌ها ترسیم و در بناهای تیموری ایجاد‌ شده، «محراب‌بری» است. اگر نمای تنگ‌بری‌ها شبیه تنگ و صراحی است، شکل نمای طاقچه‌های محراب‌بری شبیه محراب است. بنابراین با درنظر ‌گرفتن شکل محراب، این آرایۀ گچی را محراب‌بری نامیده‌اند. بر پایۀ تحلیل نگاره‌ها و خوانش متون تاریخی می‌توان گفت محراب‌بری آذینی برای آراستن عمارات مجلل همچون کاخها، کوشک‌ها، آرامگاه‌ها و نیز مکانی برای به نمایش‌ گذاردن اشیاء نفیس در برابر دیدگان مشتاق در عصر تیموری بوده است. برخی عمارات سلطنتی را که دارای آرایۀ گچی محراب‌بری بوده‌اند، می‌توان چینی‌خانه نامید.
 

 

واژه‌های کلیدی: بهزاد، میرک، نگاره، محراب‌بری، چینی‌خانه.
متن کامل [PDF 1091 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouri Shadmahani R. Mehrabbori (altar shape plaster cutting) in Timurid miniatures. JIAS. 2019; 1 (15) :133-142
URL: http://jias.kashanu.ac.ir/article-1-1608-fa.html

نوری شادمهانی رضا. محراب‌بری در نگاره‌های تیموری. مطالعات معماري ايران. 1398; 1 (15) :133-142

URL: http://jias.kashanu.ac.ir/article-1-1608-fa.html



دوره 1، شماره 15 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991